کد مطلب:286666 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:161

عنایت امام حسین به مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم
مرحوم آیت اللَّه حائری نوشته اند: از پدرم نقل شده كه ایشان می فرمود: زمانی كه در كربلا اشتغال به تحصیل داشتم، در عالم خواب كسی مرا به اسم صدا زد و گفت: شب جمعه خواهی مرد. من خوابی را كه دیده بودم فراموش كردم، تا آنكه روز پنجشنبه نهار را در یكی از باغات كربلا با رفقا خوردیم؛ در آنجا تب كردم وغش نمودم - به نظر می رسید همان مالاریای شدید توام با غشوه بوده است - رفقا مرا در همان حال به منزل می آورند و تحویل می دهند.

من كه در حال غشوه بودم، متوجه شدم كه برای گرفتن جانم یك یا دو نفر كنارم قرار دارند. در دلم متوسّل به حضرت ابی عبداللَّه الحسین - علیه و علی آبائه و ابنائه الطاهرین السلام و الصلاة - شدم و عرض كردم كه از مردن حرفی ندارم و بالاخره باید بروم، ولی الآن دستم خالی است. شما از خدا بخواهید كه عمری به من بدهد تا عملی انجام دهم.

پس از این توسّل شخصی از طرف حضرت آمد و گفت: امام علیه السلام می فرمایند: من برای تأخیر [1] مرگش دعا كردم و مستجاب شد؛ مأمور قبض روح برگشت و من از حالت غشوه به هوش آمدم.

این جریان را مرحوم آیةاللَّه اراكی نیز به سند صحیح از مرحوم حاج آقا مصطفی فرید اراكی نقل كرده، و در مجله حوزه به چاپ رسیده است. در نقل مرحوم اراكی چنین آمده است:

حال احتضار دست می دهد، می بیند كه سقف شكافته شد و دو نفر از سقف فرود آمدند. می فهمد كه اینان اعوان ملك الموت هستند و برای قبض روح او آمده اند، پائین پا می نشینند تا از پا قبض روح كنند، تا آنجا كه بعد از توسل می بیند باز سقف شكافته شد و یك نفر آمد و به آنان گفت: آقا فرمودند: تمدید شد، دست بردارید. بعد از رفتن آنها حالش یك قدری بهتر می شود. پارچه ای را كه رویش انداخته بودند كنار می زنند، عیالش بالای سرش گریه می كرده، ناگهان صدایش بلند می شود كه زنده شد، زنده شد....

مرحوم آقای اراكی بعداً فرمود: بقای او مثل حدوث او خارق العاده بوده است؛ من گمان می كنم این حوزه علمیه با توجه حضرت ابا عبداللّه علیه السلام است، زیرا ایشان گفته بود دستم خالی است، ذخیره آخرت ندارم، امیدوارم شما تمدید نمائید تا ذخیره ای تهیه كنم؛ ذخیره اش همین اقامه حوزه علمیه قم بوده است. من [2] گمان می كنم این حوزه علمیه از بركت نظر اباعبداللَّه علیه السلام است و كسی نمی تواند آن را منحل كند.

مرحوم آقای حائری چنین نتیجه گرفته است كه اینها به حسب ظاهر صحنه سازی خداوند متعال است كه یك مؤمنی را برای خدمت آماده نماید، آن هم با توجه به اولیا واستشفاع به آنها كه انسان را از خود خواهی دور می كند. و ممكن است كه ایشان را برای تاسیس حوزه علمیه قم آماده كردند كه متجاوز از هزار سال قبل حضرت ابی عبداللَّه الصادق علیه السلام خبر داده است والان بهترین حوزه علمیه جهان [3] تشیع است و متجاوز از ده هزار نفر دارد.


[1] خاطرات خطي و سر دلبران ص 124.

[2] مجله حوزه، شماره 12دي ماه 1364ص 33.

[3] خاطرات خطي و سرّ دلبران، ص - 125آمار مربوط به سال تاليف بوده، يعني 1397قمري والان كه سال 1420است، متجاوز از سي هزار جمعيّت دارد.